FAQ

Waarom is een goed administratiekantoor van belang?

U dient zich bewust te zijn van het feit dat de kwaliteit van uw administratiekantoor zich onder andere vertaalt in de belastingaangifte. Door het missen van fiscale voordelen kunt u al snel duizenden euro’s teveel aan belasting betalen of mislopen.

Heeft iedere ondernemer een administratiekantoor nodig?

Ja, want elke ondernemer is belasting verschuldigd of krijgt belasting terug. Voor eenmanszaken zijn veel fiscale voordelen weggelegd. Een administratiekantoor kan u hierbij ondersteunen en is daarom een waardevolle investering. Een kundig administratiekantoor zorgt ervoor dat uw onderneming gebruik kan maken van alle belastingvoordelen. Ook kan uw administratiekantoor u veel tijd besparen bij uw financiën.

Ik heb geen aangiftebiljet ontvangen. Moet ik toch aangifte doen?

Ook als u geen aangiftebiljet heeft ontvangen van de belastingdienst kan het toch zijn dat u verplicht bent om belastingaangifte te doen, bijvoorbeeld als u freelance inkomsten heeft. Doet u in dat geval geen belastingaangifte, dan riskeert u een (forse) boete.
Verder is het in veel gevallen zelfs voordelig om aangifte te doen, ook al bent u hiertoe niet verplicht. Onze ervaring is namelijk dat het merendeel van de mensen recht heeft op een teruggave van belastinggeld. Doet u geen aangifte dan laat u deze teruggave dus liggen. Wij kunnen eenvoudig voor u bereken of het in uw situatie voordelig is om belastingaangifte te doen.

Moet ik mijn vooraf ingevulde belastingaangifte nakijken?

Vanaf 2009 gaat de belastingdienst uw aangifte gedeeltelijk zelf invullen. Het gaat dan om loongegevens en bijvoorbeeld de WOZ-waarde van uw eigen woning. Uw aftrekposten dient u altijd nog zelf in uw belastingaangifte te verwerken.
Belastingplichtigen dienen zich goed te realiseren dat de belastingdienst zich slechts zal beperken tot het voorinvullen van enkele basisgegevens. De belastingdienst zal u niet adviseren hoe u uw belastingaangifte zo optimaal mogelijk kunt invullen.
Het invullen van uw aangifte blijft uw eigen verantwoordelijkheid. Ook als de belastingdienst deze gedeeltelijk zelf invult. U dient uw aangifte dan ook altijd goed na te zien en deze zeker niet ongezien te retourneren aan de belastingdienst. Wij kunnen u hierbij behulpzaam zijn zodat u ongewenste navorderingen en boetes voorkomt.

Wanneer aangifte doen?

Doet u per maand of per kwartaal aangifte? Dan doet u uiterlijk aangifte op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal of de maand waarover u aangifte doet.
Doet u per jaar aangifte? Dan doet u aangifte voor 1 april van het eerstvolgende jaar.

Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren?

Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstroken) te bewaren. Maar omdat de belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Bewaarplicht financiële gegevens van bedrijven

Bedrijven en zelfstandigen hebben de wettelijke plicht hun administratie 7 jaar te bewaren.

Waarom moet ik mijn financiële administratie bijhouden?

Als ondernemer bent u wettelijk verplicht een deugdelijke financiële administratie bij te houden. In uw financiële administratie houdt u het reilen en zeilen van uw onderneming bij. Tevens dient de financiële administratie als uitgangspunt voor jaarrekeningen en financiële en fiscale positiebepalingen.

Met een gedegen administratie beschikt u over een goed overzicht van uw omzet, kosten, inkomsten en uitgaven. Met deze waardevolle informatie kunt u uw onderneming sturen, vergelijkingen maken met voorgaande jaren en gebudgetteerde bedragen en acties ondernemen om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Bestaat er een standaard grootboekrekeningschema voor de administratie?

Over het algemeen gebruiken de meeste administratie en accountantskantoren dezelfde indeling voor een grootboekrekeningschema.

Ben ik als startende ondernemers hier aan het juiste adres?

Nesse Administratie adviseert en begeleidt startende ondernemers, een succes voor de starter is ook een succes voor Nesse Administratie. Tijdens het intake gesprek overleggen wij met de starter wie wat gaat doen terwijl wij controleren of dat aan alle voorwaarden wordt voldaan om uw onderneming tot een succes te maken.

Staat uw vraag niet in bovenstaande FAQ lijst?

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com